Hulpgoederentransport naar Moldavië en Armenië

〈01〉 Onder de vlag van Stichting Mensenkinderen uit Nunspeet gaan er deze reis 4 vrachtwagens met bovengenoemde goederen naar Moldavië en 3 vrachtwagens naar Armenië. 1 van deze vrachtwagens is geladen met een combine en de 2 andere wagens zijn geladen met bouw gerelateerde materialen.
Na 2 dagen rijden zijn we zondagavond in Boedapest waar wij de auto’s veilig kunnen parkeren bij een transportbedrijf en en busje staat klaar waarmee we de stad in kunnen om van een warme maaltijd te kunnen genieten.
De volgende morgen, maandag 8 april, scheiden onze wegen. 4 vrachtwagens gaan richting Moldavië en ondergetekende met nog 2 collega’s gaan richting Constanta in Roemenië waar we op de boot gaan om over de Zwarte Zee te varen en via Georgië naar Armenië te reizen.
〈05〉 Op woensdag en donderdag 10 en 11 april worden de goederen in Moldavië bij 6 verschillende kerken gelost. Mensen zijn enorm blij met alles wat ze mogen meenemen naar huis; Eten, kleding, hygiëne materiaal, matrassen, beddengoed en noem maar op. Er is daar op het platte land behoefte aan alles maar vooral eten natuurlijk.
En wat is het prachtig te zien dat wij als kerk in Tjalleberd en De Knipe en talloze andere mensen, instanties daar een fantastische bijdrage aan hebben geleverd. Direct geleverd aan de mensen. Hoe mooi kan het zijn.
〈13〉 Ook zijn er weer diverse schoenendozen meegegaan naar Moldavië. Kinderen van scholen uit De Knipe, Nij Altoenae, Veenwouden en Jistrum hadden weer honderden dozen gevuld met allerlei spullen waar de kinderen in Moldavië heel blij mee waren. Als je daar bij bent is het echt een kippenvel moment. Zo blij zijn met wat ze krijgen is super om mee te maken.
〈17〉 Sportkleding wordt ook in dank afgenomen. Prachtig om te zien dat de jeugd daar in Moldavië in de bekende tenues hier uit het noorden van Nederland sport kan bedrijven.
〈20〉 Na op vrijdag 12 april nog bezoek te hebben gebracht aan enkele gezinnen waaronder alleen staande vrouwen om zo een indruk te krijgen hoe zij zich staande houden met hun schamele bezittingen wordt er begonnen aan de terugreis.
In de daarop volgende week wordt er door alle 4 vrachtwagens retourlading meegenomen uit Hongarije, Oostenrijk en Duitsland naar Nederland om de kosten zo laag mogelijk te houden. Ergens rond 18 april zijn deze auto’s weer op de thuisbasis en kunnen ze terugzien op een zeer geslaagde onderneming.
〈22〉 Onze rit daar in tegen loopt niet zoals wij hadden gepland. Op 11 april waren we aangekomen in Constanta, Haven in Roemenië, om 15 april met de boot over de Zwarte Zee naar Poti, haven in Georgië te varen maar de boot bleek 4 dagen vertraging te hebben. We hebben onze intrek maar in een hotel genomen en uiteindelijk op 21 april zijn we vertrokken.
〈24〉 Na 2 en een halve dag op de boot, 1 dag rijden door Georgië en 1 dag rijden door Armenië waren we in de hoofdstad van Armenië, Jerevan.Begeleid door Miriam en Serge, Armenieers, maar zeer goed Engels sprekend kwamen we op een douane terrein waar we moesten wachten tot de documenten klaargemaakt en goedgekeurd waren. Helaas was er door een ambtenaar een fout gemaakt en konden wij de combine niet op de plaats van bestemming brengen.Of we moesten een week wachten tot het document wel Oké was. Dat was dus een beetje teveel van het goede.
〈26〉 Op vrijdagmiddag en zaterdagmorgen de combine op het douane terrein gelost ( is inmiddels op plaats van bestemming gebracht door een Armeense vervoerder)
〈33〉 Met de andere goederen rijden we naar Vahagni waar het grootste gedeelte van de vracht gelost moest worden. Dit is een project van Noordermannen die geloof handen en voeten willen geven. Daken voor Armenië, mensen in Vahagni en Hartagyugh helpen om hun huizen wind en waterdicht te maken.
〈30〉 En dan, midden in het hooggebergte van Armenië, op 2100 mtr boven zee nivo rijdt je door de bergen en wat zie je aankomen in de verte? Een oude vrachtwagen combi van Brant Visser die wij begin jaren 2000 verkocht hebben, niet wetende dat hij hier in dit land rondrijdt. Kans van 1 op de misschien wel 2 miljoen dat je ze ooit weer ziet. Wat een prachtig toeval !
〈37〉 Op zondagmorgen 28 april hebben we de laatste goederen, kleren, schoenen gelost in Hartagyugh en zijn daar rond 08.00 uur vertrokken richting de Armeens- Georgische grens. Zijn via Georgië naar de Turkse grens gereden en de terugreis niet met de boot maar door Turkije op naar Bulgarije. Een traject door Turkije van bijna 2000 km.〈41〉 Na 3 dagen door Turkije te hebben gereden vervolgens Bulgarije , Roemenië en heb ik een vracht riet teruggeladen in Harta Hongarije voor Genemuiden. De 2 andere auto’s hebben in omgeving Passau Duitsland teruggeladen.
Na een geweldige onderneming was ik na 32 dagen weggeweest weer thuis in De Knipe. Dankzij een ieder die zijn of haar bijdrage geleverd heeft hebben we op deze manier weer heel veel mensen kunnen helpen en blij gemaakt.Nogmaals hartelijk dank hiervoor.

Met hartelijke groet Brant Visser.

• We staan klaar voor vertrek