Cantatedienst Actus Tragicus 24/11

Het Frysk Bach Ensemble zal twee barokcantates uitvoeren in het weekend van 23 en 24 november. Deze zondag wordt in kerkelijke kringen ‘Eeuwigheidszondag’ genoemd en daar passen twee barokcantates bij:
Gottes Zeit ist die allerbeste Zeit (ook wel bekend als Actus Tragicus) van Johann Sebastian Bach en
Du aber, Daniel, gehe hin van Georg Philipp Telemann

Uitvoerenden zijn: Frysk Bach Ensemble, Barokorkest Florilegium Musicum, solisten: Ben Brunt, Henk Gunneman en Welmoed van der Molen. Het geheel o.l.v. Gerben van der Veen.

Open repetitie: Zaterdag 23 november is er een open repetitie voor koorzangers, dirigenten en publiek en andere belangstellenden. Tijdens deze open repetitie kunnen belangstellenden een kijkje nemen in de keuken van de koorrepetitie, waarbij de aanwezigen letterlijk mee worden genomen in de uitvoeringspraktijk en in het repetitieproces. Verder zal de dirigent achtergrondinformatie geven.
15.30-17.00 uur. Goede Herderkerk Heerenveen (Oude Veenscheiding 15). Toegang gratis, vrijwillige bijdrage is welkom.

Gratis concert: Op zondagmiddag 24 november is er een concert in de Johanneskerk van Oosthem waarin de genoemde cantates worden uitgevoerd. Kenmerkend voor deze cantates is de instrumentatie met twee gamba’s. De gamba is een oudere neef van de cello en klinkt wat zachter en milder. Dit instrument past wonderwel bij de sfeer van deze cantates en dat wisten Bach en Telemann als geen ander.
We willen dit concert zo laagdrempelig mogelijk maken door het concert gratis aan te bieden met een collecte na afloop. Een grote groep mensen en families herdenkt vaak rond deze datum de overledenen van dat jaar. Zo kunnen gezinnen gezamenlijk deze vorm van herdenken meemaken.
15.30-17.00 uur Johanneskerk Oosthem. Toegang gratis, vrijwillige bijdrage is welkom.

Cantatedienst: Omdat de cantates oorspronkelijk bedoeld zijn voor kerkdiensten klinkt ’s avonds nogmaals de Bachcantate samen met het slotkoor uit de Telemanncantate tijdens een cantatedienst in Trinitas in Heerenveen.
19.00 uur Trinitas Heerenveen. Toegang gratis, vrijwillige bijdrage is welkom.

Het Frysk Bach Ensemble is een onderdeel van Collegium Vocale Fryslân en heeft de afgelopen jaren haar bestaansrecht meer dan bewezen met o.a. een familieconcert rondom muziek van Bach (Brûzjende Bach) en diverse cantatediensten. Het koor bestaande uit gevorderde amateurs en semiprofessionele zangers en staat o.l.v. Gerben van der Veen, artistiek leider bij Collegium Vocale Fryslân.